Το Black Friday ξεκίνησε πριν από περίπου δύο δεκαετίες στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής και έκτοτε αποτελεί τη σπουδαιότερη ημέρα της χρονιάς για κάθε ιδιοκτήτη επιχείρησης που δραστηριοποιείται στον κλάδο της αγοραπωλησίας αγαθών. Το Black Friday υιοθετήθηκε σταδιακά από πολλές χώρες με παντελώς διαφορετικές συνήθειες και παραδόσεις, ως ιδανική ευκαιρία για ανάκαμψη της οικονομίας, σε μία θεωρητικά μη παραγωγική περίοδο. Ήδη το Black Friday έχει χαρακτηριστεί ως η πλέον δημοφιλής μέρα για το λιανικό εμπόριο, τόσο στις Ηνωμένες Πολιτείες όσο και στην Αγγλία. Η πρόσφατη στροφή στις ηλεκτρονικές αγορές, ωστόσο, έχει μεταβάλει πλήρως τα δεδομένα για το Black Friday παγκοσμίως.
Το ηλεκτρονικό εμπόριο παρακάμπτει το εμπόδιο της απόστασης ανάμεσα στον πωλητή που προσφέρει ένα προϊόν και τον αγοραστή που το αποκτά. Εξελίσσεται διαρκώς, προσφέροντας στους χρήστες του νέες δυνατότητες που κάνουν τη χρήση τους πιο γρήγορη, εύκολη και αξιόπιστη. Η επέλασή του, μάλιστα, επεκτείνεται όλο και περισσότερο χρόνο με το χρόνο, ως απόρροια της ολοένα και μεγαλύτερης χρήσης του internet και της εκτεταμένης ζήτησης για υλικά αγαθά. Η τεράστια ποικιλία που προσφέρεται online, σε συνδυασμό με την πληθώρα από εκπτώσεις και προσφορές, τη δυνατότητα σύγκρισης τιμών σε πραγματικό χρόνο και την ευκολία στις αγορές συγκριτικά με τα φυσικά καταστήματα, είναι οι κύριοι παράγοντες εδραίωσης του ηλεκτρονικού εμπορίου στην παγκόσμια αγορά.
Αποκορύφωμα για την ανάπτυξη των ηλεκτρονικών αγορών αποτέλεσε η έξαρση της πανδημίας του COVID-19, που μετέτρεψε την εξοικείωση με τις υπηρεσίες του ηλεκτρονικού εμπορίου σε αναγκαιότητα για κάθε άτομο που επιθυμεί να αγοράσει αγαθά. Η ιδιαιτερότητα των καιρών που διανύουμε σηματοδοτεί μία νέα εποχή για τα ηλεκτρονικά καταστήματα, με τις online αγορές να αποτελούν, πλέον, αναπόσπαστο κομμάτι της αγοραστικής συμπεριφοράς μεγάλης μερίδας των καταναλωτών. Οι νέες συνθήκες στο εμπόριο δημιουργούν την επιτακτική ανάγκη για κάθε φυσικό ή ηλεκτρονικό κατάστημα να αναπροσαρμόσει την τακτική του, κομμάτι της οποίας αποτελεί και η στρατηγική του Black Friday. Εύλογα απαιτείται ενδελεχής προετοιμασία, η οποία πολύ συχνά επιβάλλεται να ξεκινήσει μήνες πριν την έλευση του Black Friday. Πώς μπορεί, λοιπόν, ένα ηλεκτρονικό κατάστημα να προετοιμαστεί για την ημέρα του χρόνου με το μεγαλύτερο τζίρο και πώς θα επωφεληθεί στο έπακρο από αυτή;
Χτίστε την καμπάνια σας από νωρίς
Η αποτελεσματικότητα της καμπάνιας σας για το Black Friday βρίσκεται σε άμεση συνάρτηση με τον ενδελεχή και προσεγμένο σχεδιασμό της. Όσο νωρίτερα καταφέρετε να οργανώσετε το απόθεμά σας, να επιλέξετε τα προϊόντα στα οποία θα εστιάσετε και να διαλέξετε τις πλατφόρμες προώθησής τους, τόσο μεγαλύτερη επιτυχία θα γνωρίσει η στρατηγική σας για το Black Friday. Παρακολουθήστε τη συμπεριφορά του κοινού σας και προσαρμόστε την καμπάνια σας πάνω τους, αποφασίζοντας ακόμα και μήνες πριν την έλευση του Black Friday για κρίσιμα θέματα όπως οι επιμέρους ενέργειες marketing που θα απαρτίσουν τη στρατηγική σας, οι συνεργασίες με πλατφόρμες μεταπώλησης και η επιλογή των προϊόντων που θα προωθηθούν. Η έγκαιρη οργάνωση της στρατηγικής σας θα σας εξασφαλίσει αισθητό προβάδισμα έναντι του ανταγωνισμού και θα συμβάλει στην αποδοτικότερη οργάνωση του χρόνου σας κατά την περίοδο της φρενίτιδας του Black Friday. Μη διστάσετε να προσεγγίσετε παλαιότερους καταναλωτές και κοινό που αποδεδειγμένα θα ενδιαφερθεί για τα προϊόντα σας.
Προετοιμάστε το κοινό σας εγκαίρως
Σαφέστατα, το κοινό κάθε brand αναμένει με ανυπομονησία την ημέρα του Black Friday, σκοπεύοντας, αν όχι να προχωρήσει στην αγορά κάποιου προϊόντος, έστω να πραγματοποιήσει ορισμένες διερευνητικές ενέργειες. Μελέτες πάνω στην ψυχολογία της καταναλωτικής συμπεριφοράς δείχνουν πως οι καταναλωτές τείνουν να έχουν παρορμητικές τάσεις κατά την περίοδο του Black Friday, ενδίδοντας σε αγορές που δε θα πραγματοποιούσαν υπό διαφορετικές συνθήκες. Η ευκαιρία σας να επικρατήσετε έναντι του ανταγωνισμού εξαρτάται κατά πολύ από την προετοιμασία του κοινού σας. Φροντίστε να δημιουργήσετε ένα αίσθημα ενθουσιασμού και ανυπομονησίας για τις προσφορές και εκπτώσεις της ημέρας του Black Friday στο κοινό σας, μέσω μίας ευφάνταστης καμπάνιας email marketing ή social media, που με λιτό και περιεκτικό τρόπο θα προτρέψει το κοινό σας να επιλέξει το δικό σας κατάστημα. Δώστε τους, λοιπόν, μερικούς καλούς λόγους για να το κάνουν, προβάλλοντας τόσο τα χαρακτηριστικά του brand σας με τα οποία θα ταυτιστούν, όσο και την αξία του να σας προτιμήσουν. Μία επιπλέον προσφορά που θα ανταμείψει τους πιστούς σας καταναλωτές μέσω του newsletter σας ενδείκνυται ως βέλτιστη πρακτική που θα κερδίσει το κοινό σας.
Πραγματοποιήστε τις απαραίτητες τροποποιήσεις στην ιστοσελίδα σας
Πολλοί παρομοιάζουν τη διεπαφή ενός ηλεκτρονικού καταστήματος με τη διαδικτυακή εκδοχή της βιτρίνας. Αν, επομένως, η ελκυστικά διαμορφωμένη βιτρίνα ενός φυσικού καταστήματος είναι που ωθεί το κοινό να το επισκεφτεί, τότε η ιστοσελίδα πρέπει να είναι αντιστοίχως προσεγμένη, έτσι ώστε να εμπνέει εμπιστοσύνη στους ηλεκτρονικούς επισκέπτες της. Χωρίς μία αξιόπιστη και απόλυτα λειτουργική ιστοσελίδα, ακόμα και η πλέον λεπτομερώς σχεδιασμένη στρατηγική ενδέχεται να μην αποφέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα. Χρησιμοποιήστε ηλεκτρονικά εργαλεία ή συμβουλευτείτε τον πάροχο υπηρεσιών φιλοξενίας σας, προκειμένου να αποφύγετε τυχόν υπερφορτώσεις λόγω εκτεταμένου αριθμού ταυτόχρονων χρηστών, φροντίζοντας, έτσι, πως οι servers της ιστοσελίδας σας είναι σε θέση να αντεπεξέλθουν σε μία ασυνήθιστη εκτόξευση της επισκεψιμότητάς της. Υπολογίζεται, μάλιστα, πως περίπου ένας στους δύο χρήστες εκτιμούν πως δε θα επέλεγαν εκ νέου μία αργή ιστοσελίδα. Μία ακόμη σπουδαία τροποποίηση, η οποία αντανακλά τις ανάγκες του μέσου καταναλωτή στην εποχή μας, είναι η ευελιξία στην πληρωμή. Ένας καταναλωτής πιθανότατα να αποφύγει ένα e-shop που δεν υποστηρίζει τον τρόπο πληρωμής που τον εξυπηρετεί περισσότερο, ακόμα κι αν πρόκειται για σχετικά νέες μεθόδους, όπως το Apple Pay, το Google Pay και διάφορα κρυπτονομίσματα, με κυριότερο το Bitcoin.
Δώστε σημασία στο περιεχόμενό σας
Πέραν, όμως, του τεχνικού μέρους, που αφορά στον τρόπο με τον οποίο είναι κατασκευασμένη μία ιστοσελίδα και τη λειτουργικότητα αυτής, σπουδαία είναι η σημασία και του περιεχομένου της, όσον αφορά στην τοποθέτηση και προώθηση των εκάστοτε προϊόντων, προσφορών και εκπτώσεων. Τα παραπάνω πρέπει να διαφαίνονται με ξεκάθαρο τρόπο από τη δομή και το περιεχόμενο της ιστοσελίδας σας. Η αξία για τον καταναλωτή, επομένως, πρέπει να είναι πασιφανής και αδιαπραγμάτευτη, και να προκύπτει τόσο από τη μειωμένη τιμή των προϊόντων που προσφέρετε, όσο και από τη γενικότερη εφαρμογή των βέλτιστων πρακτικών του brand management. Οι τελευταίες είναι που θα τονώσουν την ελκυστικότητα του brand σας και θα κάνουν το κοινό στόχου σας να ταυτιστεί μαζί του, διαδικασία που, το δίχως άλλο, είναι αδύνατο να πραγματοποιηθεί λίγες μόλις ημέρες πριν το Black Friday.
Βρείτε τους κατάλληλους διαύλους πωλήσεων
Κάθε επιχείρηση απευθύνεται σε συγκεκριμένο κοινό στόχου και, αναπόφευκτα, οφείλει να βρει τις κατάλληλες πλατφόρμες στις οποίες θα προωθήσει τα προϊόντα της, οι οποίες πρέπει να είναι προσαρμοσμένες στις ανάγκες και προτιμήσεις του εν λόγω κοινού στόχου. Πέραν του e-shop της ιστοσελίδας σας, επομένως, φροντίστε να επιλέξετε τους συνεργάτες σας με προσοχή, διασφαλίζοντας ότι η εταιρική τους ταυτότητα ταυτίζεται με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά στοιχεία και τις αξίες του κοινού στόχου σας. Αν, παραδείγματος χάρη, διαχειρίζεστε ένα brand που ασχολείται με τη λιανική πώληση νεανικών ρούχων, φροντίστε τα κανάλια πωλήσεων με τα οποία συνεργάζεστε να έχουν υψηλή απήχηση σε νεανικό κοινό.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η διατήρηση πολλαπλών δικτύων πωλήσεων είναι που θα αποφέρει τα βέλτιστα αποτελέσματα. Μία απλή στατιστική ανάλυση της καταναλωτικής συμπεριφοράς την περίοδο του Black Friday υποδεικνύει πως το μεγαλύτερο μέρος του κοινού θα προβεί σε έστω μία αγορά. Η παρουσία σας σε πολλαπλούς διαύλους πωλήσεων, όπως e-shops που εστιάζουν στην πώληση προϊόντων τρίτων επιχειρήσεων, μέσα κοινωνικής δικτύωσης όπως το Facebook και το Instagram και πλατφόρμες αναζήτησης, με προεξέχουσα το Google Shopping, αναμφίβολα θα σας εξασφαλίσει περισσότερες πιθανότητες πωλήσεων. Θα σας επιτρέψει, συν τοις άλλοις, να συγκεντρώσετε σημαντικές πληροφορίες για μελλοντικές ενέργειες marketing, μιας και θα μπορέσετε όχι μόνο να μετρήσετε την απήχηση των προϊόντων σας με ακριβέστερο τρόπο, αλλά και να εξακριβώσετε ποια είναι η κατάλληλη πλατφόρμα για το εκάστοτε κοινό στόχου.
Διαχειριστείτε αποτελεσματικά το απόθεμά σας
Η επιλογή των προϊόντων που θα προωθηθούν κατά την περίοδο του Black Friday πρέπει να γίνει το συντομότερο δυνατόν, έτσι ώστε οι παραγωγοί και προμηθευτές σας να είναι σε θέση να διαχειριστούν τον όγκο της εργασίας αποτελεσματικά. Όλες οι σύγχρονες επιχειρήσεις που ασχολούνται με την πώληση αγαθών, διαθέτουν πληροφοριακά συστήματα που τις βοηθούν τόσο να ελέγχουν την εφοδιαστική αλυσίδα ανά πάσα στιγμή, όσο και να παρακολουθούν τη ροή των πωλήσεων, διαπιστώνοντας ποια προϊόντα έχουν την επιθυμητή απήχηση στο κοινό. Οι παραπάνω πλατφόρμες, σε συνδυασμό με την επιμελή παρακολούθηση των αναφορών της Google και των στατιστικών στοιχείων του e-shop σας, θα σας βοηθήσουν να χτίσετε τη στρατηγική σας για το Black Friday και να προβλέψετε πώς θα κυμανθούν οι πωλήσεις σας. Μία βέλτιστη πρακτική του e-commerce προτείνει μία μέτρια έκπτωση στα πλέον δημοφιλή προϊόντα σας, που θα πωληθούν ούτως ή άλλως, ως ευκαιρία να πουληθεί το λεγόμενο “νεκρό απόθεμα” προϊόντων με ιδιαίτερα μικρή απήχηση, σε αισθητά χαμηλότερη τιμή.
Επωφεληθείτε από την αποτίμηση της στρατηγικής σας
Όπως αναφέρθηκε και προηγουμένως, η συμπεριφορά των καταναλωτών την ημέρα του Black Friday θα σας παράσχει σπουδαίες πληροφορίες σχετικά με τους ίδιους, την αποτελεσματικότητα της στρατηγικής και την απήχηση των προϊόντων σας. Το Black Friday δεν είναι απλώς μία ευκαιρία να πετύχετε ορισμένες ευκαιριακές πωλήσεις. Ακόμα κι αν η καμπάνια σας δε στεφθεί από επιτυχία και τα αποτελέσματά της είναι μακριά από το επιθυμητό επίπεδο, δε σημαίνει πως δε θα είστε σε θέση να επωφεληθείτε από αυτή και να συγκεντρώσετε χρήσιμα insights για μελλοντικές δραστηριότητες marketing.
Η αποτίμηση της στρατηγικής σας αποτελεί θεμελιώδη διαδικασία που δεν πρέπει να παραβλέψετε, ακόμα κι αν οι πωλήσεις σας την ημέρα του Black Friday εκτοξευθούν. Μεριμνήστε έτσι ώστε αυτές να αντικατοπτρίζονται σε μετρήσιμα αποτελέσματα, από τα οποία διαφαίνεται με ξεκάθαρο τρόπο η επιτυχία ή μη της στρατηγικής, η αποτελεσματικότητα κάθε πλατφόρμας πωλήσεων που χρησιμοποιήσατε, καθώς και το πόσο δημοφιλές αποδείχθηκε το κάθε προϊόν σας. Εργαλεία όπως το Google Analytics θα σας φανούν, εν προκειμένω, εξαιρετικά χρήσιμα.
Είναι πασιφανές πως η συλλογή των παραπάνω πληροφοριών θα αποτελέσει τεράστια βοήθεια στο μέλλον. Όσο καλύτερα γνωρίζετε το κοινό σας και τις προτιμήσεις του, τόσο πιο εύκολο γίνεται το δυσχερές έργο του να προσαρμόσετε τις δράσεις σας στις ανάγκες του, προσφέροντάς του αξία και μετατρέποντάς το σε μία μόνιμη και πιστή βάση καταναλωτών.