Αν και το digital marketing αποτελεί σχετικά καινούριο κλάδο του marketing, έχει ήδη ξεκινήσει να εμφανίζει σημάδια κορεσμού. Κύριος λόγος είναι η υπέρογκη ταχύτητα με την οποία η τεχνολογία έχει εξελιχθεί τα τελευταία 10 χρόνια, γεγονός το οποίο είναι, άλλωστε, εμφανές και μέσα από παραδείγματα όπως η άνοδος του νευρομάρκετινγκ.

NFT στο digital marketing

Το digital marketing έφερε την επανάσταση στη σχέση μεταξύ brand και καταναλωτή, με τη βοήθεια των social media. Οι καταναλωτές έχουν, πλέον, τη δυνατότητα να αλληλεπιδρούν με τα brands, μέσα από likes, σχόλια, απαντήσεις σε κριτικές, αντί απλά να δέχονται παθητικά τις διαφημίσεις, όπως ήταν σύνηθες στο παρελθόν.

Τα NFT είναι το επόμενο βήμα στην εξέλιξη αυτή της σχέσης, καθώς η έννοια της κτήσης και κυριότητας αποτελούν βασικά τους χαρακτηριστικά. Με τη βοήθεια αυτής της τεχνολογίας, ο καταναλωτής μπορεί να γίνει ενεργό μέλος στις αποφάσεις ενός brand που αφορούν μελλοντικά προϊόντα, υπηρεσίες και events. Αντιπροσωπευτικό παράδειγμα αποτελεί το λεγόμενο σύστημα “create-to-earn” (δημιούργησε για να κερδίσεις), το οποίο εφαρμόζεται κυρίως στο gaming και επιτρέπει στους παίκτες να δημιουργούν τα δικά τους items και να τα πωλούν σε άλλους παίκτες μέσα στο παιχνίδι.

Πολλές μεγάλες εταιρείες έχουν ήδη λανσάρει καμπάνιες και προϊόντα NFT, στοιχηματίζοντας ότι τα NFT είναι η ψηφιακή επανάσταση του σήμερα. Σύμφωνα με έρευνες, το 14% των στελεγχών media planning αυτή τη στιγμή συμπεριλαμβάνει τα NFT στις στρατηγικές marketing και μέσων επικοινωνίας.

Η σημασία των NFT

Τα NFT (non-fungible-tokens) είναι, στην ουσία, αρχεία τα οποία φέρουν μέσα στον κώδικά τους την πιστοποίηση της αυθεντικότητας και της κυριότητας ενός στοιχείου. Τα NFT βρίσκονται αποθηκευμένα στο blockchain και αποτελούν ένα ψηφιακό, καθολικό συναλλαγών το οποίο αντιγράφεται σε όλο το δίκτυο των υπολογιστικών συστημάτων που συμμετέχουν στην αλυσίδα.

Σημαντικό είναι να αναλύσουμε και το κομμάτι του ορισμού που αναφέρεται στη μη ανταλλαξιμότητα. Για παράδειγμα, είναι σχεδόν ακατόρθωτο να γίνει ανταλλαγή ανάμεσα σε δύο έργα τέχνης, καθώς η αξία τους είναι εξαιρετικά δύσκολο να μετρηθεί. H ίδια αρχή ισχύει και για τα NFT, μόνο που, λόγω της ψηφιακής τους φύσης, είναι σχεδόν αδύνατο να κλαπούν ή να πλαστογραφηθούν – ένα φλέγον ζήτημα πρόσφατων παραδειγμάτων όπως η τεχνολογία των deepfakes.

Πώς τα NFT μπορούν να βοηθήσουν στο digital marketing

Όπως με κάθε πτυχή μιας στρατηγικής marketing, έτσι και στα NFT είναι σημαντικό να γίνουν οι σωστές ερωτήσεις πριν ξεκινήσει ο σχεδιασμός τους. Τα NFT δεν αποτελούν, ακόμη, λύση για όλες τις εταιρείες, όμως, λόγω της δυνατότητάς τους να επικυρώνουν την κυριότητα και την αυθεντικότητα των προϊόντων, μπορούν να φανούν χρήσιμα για τις παρακάτω κατηγορίες εταιρειών.

  • Εταιρείες που βασίζονται πολύ στο marketing
  • Εταιρείες που στηρίζονται στην αποκλειστικότητα
  • Εταιρείες που ήδη έχουν ή θέλουν να αποκτήσουν ισχυρή παρουσία στον ψηφιακό κόσμο (Metaverse)

Μπορούν τα NFT να ενισχύσουν την αναγνωρισιμότητα ενός brand;

Ήδη από το 2020, τα NFT αποτελούν δημοφιλή τάση. Τα τελευταία δύο χρόνια, σχεδόν όλοι ξέρουν τι είναι τα NFT, έστω και σε επιφανειακό επίπεδο. Η έννοια του virality (κάτι να γίνεται viral στα social media), είναι άκρως σημαντική, καθώς μπορεί να κάνει ένα brand διάσημο εν μία νυκτί. Οι εταιρείες μπορούν να εκμεταλλευτούν αυτή την τάση με τη δημιουργία NFT, δίνοντας, έτσι, στο brand τους έναν καινοτόμο χαρακτήρα.

Τα NFT μπορούν να είναι χρήσιμο εργαλείο και για επιχειρήσεις που είναι ήδη δημοφιλείς και έχουν το δικό τους, εκτεταμένο κοινό. Τα “γνωστά ονόματα” δημιουργούν και μεγάλες προσδοκίες στο κοινό, λόγω των υψηλών στάνταρ που θέτουν. Με τα NFT, οι επιχειρήσεις μπορούν να κρατήσουν το κοινό τους σε εγρήγορση με το να τους προσφέρουν πρόσβαση σε νέες εμπειρίες και προϊόντα.

Η σχέση ανάμεσα στα NFT και την πιστότητα των καταναλωτών

Όπως προαναφέρθηκε, οι έννοιες της κυριότητας και κτήσης είναι σημαντικά χαρακτηριστικά των NFT, που, ως εργαλείο, έχουν τη δυνατότητα να συνεισφέρουν στο να χτιστεί μια πιο στενή σχέση μεταξύ καταναλωτή και brand. Η δημιουργία μιας πίστης κοινότητας πελατών (customer loyalty) είναι άκρως σημαντική, ιδίως λόγω του έντονου ανταγωνισμού. Τα NFT δίνουν στους καταναλωτές ένα ψηφιακό πιστοποιητικό κυριότητας και αυθεντικότητας, ή ακόμα και ένα ποσοστό των πνευματικών δικαιωμάτων των προϊόντων που αγοράζουν, δημιουργώντας, κατ’ αυτό τον τρόπο, μια σχέση εμπιστοσύνης με το brand.

Επιπλέον, τα NFTs χρησιμοποιούνται στην ενίσχυση της αίσθησης της κοινότητας με την παροχή επιβραβεύσεων στους πελάτες. Οι επιβραβεύσεις κάνουν τους καταναλωτές να νιώθουν ότι το brand τους υπολογίζει και τους εκτιμά, ενώ παράλληλα τους παρέχουν πρόσβαση σε νέες εμπειρίες και προωθούν την ενεργή συμμετοχή και υποστήριξή τους. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με την διοργάνωση events αποκλειστικά για τους κατόχους NFT, ή με τη δημιουργία συστήματος επιβράβευσης των μελών.

Πώς τα NFT συνεισφέρουν στη συλλογή δεδομένων

Μέσω των NFT, μια επιχείρηση μπορεί να συλλέξει στοιχεία και πληροφορίες που αφορούν στους καταναλωτές της, γρήγορα και αποτελεσματικά. Τα NFT μπορούν να “δείξουν” στις επιχειρήσεις τι αρέσει στους πελάτες τους, ποια προϊόντα προτιμούν και τη συχνότητα με την οποία προβαίνουν σε αγορές.

Οι επιχειρήσεις μπορούν, επίσης, να εκμεταλλευτούν το χαρακτηριστικό της σπανιότητας που φέρουν τα NFT. Τα αποκλειστικά προϊόντα έχουν μεγαλύτερη ζήτηση από τους καταναλωτές, καθώς προσφέρουν την αίσθηση της μοναδικότητας. Συλλέγοντας στοιχεία, οι εταιρείες μπορούν να καταλαβαίνουν ποια προϊόντα προτιμούν οι καταναλωτές, ώστε να δημιουργούν αποκλειστικές εκδόσεις, ενισχύοντας, με τον τρόπο αυτό, την πιστότητα των πελατών τους.

Τι επιφυλάσσει το μέλλον για τα NFT

Οι τελευταίες προβλέψεις δείχνουν μια σταθερή μετάβαση προς το Web 3.0 και τα NFT είναι η τελευταία τάση που κατέχει μεγάλο ρόλο σε αυτή την εξέλιξη. Είναι σημαντικό, όμως, να καταλάβουμε πως αυτή η μετάβαση εκτιμάται ότι θα γίνει με πιο αργούς ρυθμούς σε σχέση με το Web 1.0 και 2.0, τα οποία κυριάρχησαν σαν τεχνολογικές υποδομές εξαιρετικά γρήγορα. Αυτό συμβαίνει διότι οι πλατφόρμες οι οποίες αυτή τη στιγμή λειτουργούν ως μεσάζουσες, δε θέλουν να χάσουν τη δύναμή τους, κάτι που είναι βέβαιο αν μεταβούμε σε ένα αποκεντρωτικό σύστημα. Έτσι, οι πραγματικές δυνατότητες που τα NFT αναμένεται να προσφέρουν στα brands, θα χρειαστούν μερικά χρόνια μέχρι να εμφανιστούν.

Η επιτυχία είναι μερικά κλικ μακριά!