Η ανάπτυξη ενός επιτυχημένου brand μπορεί να είναι αρκετά δύσκολη. Πρέπει να περιλαμβάνει την προσωπικότητα, τις αξίες, την εξειδικευμένη αγορά, το πάθος και το κοινό που θέλει να στοχεύσει η επιχείρησή σας. Μπορεί να χρειαστεί αρκετός χρόνος για να επιτευχθεί σωστά.

Ένα από τα πιο σημαντικά στοιχεία που πρέπει να ληφθούν υπόψη κατά το σχεδιασμό ενός brand είναι το χρώμα. Τα χρώματα μπορούν να προκαλέσουν τέτοια συναισθηματική αντίδραση στο κοινό και μάλιστα σε τέτοιο βαθμό, ώστε να αλλάξει δραστικά τον τρόπο με τον οποίο κανείς αντιλαμβάνεται το brand σας. Παρακάτω εξηγείται αναλυτικά γιατί το χρώμα λειτουργεί με αυτόν τον τρόπο και προτείνονται μερικές συμβουλές για την επιλογή χρώματος του brand σας.

Γιατί είναι το χρώμα τόσο σημαντικό;

Οι άνθρωποι βασίζονται στην οπτική αντίληψη. Αυτό που βλέπουμε με τα μάτια μας, μας βοηθά να κατανοήσουμε το περιβάλλον γύρω μας, πολύ περισσότερο από την όσφρηση ή την ακοή.

Οι εγκέφαλοί μας είναι έμφυτα συνδεδεμένοι ώστε να αναζητούν χρώματα και σχέδια τα οποία μπορεί να δείχνουν πηγή τροφής ή κάποιου είδους απειλή. Μόλις ο ανθρώπινος εγκέφαλος εντοπίσει ένα νέο χρώμα, θα ενεργοποιήσει τη αντίστοιχη δραστηριότητα στον εγκεφαλικό φλοιό και στο κεντρικό νευρικό σύστημα. Επίσης θα παράξει ουσίες που μπορούν να προκαλέσουν συναισθηματική αντίδραση, σύμφωνα με το ένστικτο της επιβίωσης.

Πάρτε για παράδειγμα το κόκκινο χρώμα. Μπορεί να προκαλέσει το αίσθημα της προσοχής, επειδή το κόκκινο είναι το χρώμα του αίματος. Ένα άτομο βλέποντας κόκκινο μπορεί επίσης να νιώσει ένταση και έτοιμο για δράση. Το πράσινο από την άλλη πλευρά, μπορεί να μας κάνει να αισθανόμαστε ήρεμοι και άνετοι. Αυτό οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι ο ανθρώπινος εγκέφαλος συνδέει το πράσινο με φυτά, τα οποία παρέχουν κάλυψη από αρπακτικά ζώα και ενδέχεται να περιέχουν και τροφή. Αν η αντίληψη του χρώματος είναι σημαντική για την ανθρώπινη επιβίωση – σκεφτείτε μόνο πόσο σημαντικό είναι για το brand σας.

Βλέποντας ένα χρώμα μπορεί επίσης να ενεργοποιήσει μνήμες συγκεκριμένων γεγονότων, ανθρώπων ή θέσεων. Αυτό μπορεί να αυξήσει ακόμη περισσότερο τον συναισθηματικό αντίκτυπο συγκεκριμένων χρωμάτων σε μερικούς ανθρώπους. Η κουλτούρα ενός ατόμου μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνεται τα χρώματα, επειδή μπορεί να έχει μάθει να συσχετίζει τα χρώματα με συγκεκριμένα γεγονότα.

Για παράδειγμα, οι άνθρωποι των δυτικών χωρών συνδέουν το μαύρο με το θάνατο, καθώς φοριέται στις κηδείες. Ωστόσο, οι κινέζικες οικογένειες φορούν λευκά στις κηδείες, επομένως δεν υπάρχει η ίδια συσχέτιση. Αυτοί οι πολιτιστικοί συσχετισμοί θα πρέπει να ληφθούν υπόψη εάν προωθείτε το brand σας σε ένα συγκεκριμένο κοινό.

Ο εγκέφαλος αναγνωρίζει τα χρώματα με μεγάλα μήκη κύματος (κόκκινο, πορτοκαλί, κίτρινο) ταχύτερα από αυτά με μικρά μήκη κύματος (βιολετί, λουλακί, μπλε, πράσινο). Αυτός είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους τα χρώματα όπως το κόκκινο θεωρούνται δυναμικά και ζωντανά, ενώ τα χρώματα όπως το μπλε και το πράσινο θεωρούνται λιγότερο διεγερτικά. Είναι επίσης ο λόγος για τον οποίο τα brands με ισχυρό αντίκτυπο χρησιμοποιούν συχνά το κόκκινο χρώμα.

Επιλέγοντας χρώμα για το brand σας

Ακολουθούν μερικές συμβουλές για τα χρώματα που θα χρησιμοποιήσετε στο brand σας

Το κοινό που θα στοχεύσετε

Η επιτυχημένη δημιουργία ενός brand επικεντρώνεται πάντα στον πελάτη. Σκεφτείτε τα είδη των ανθρώπων που θα χρησιμοποιούν το προϊόν σας. Είναι νέοι, δραστήριοι και ψάχνουν για διασκέδαση; Μήπως αναζητούν ασφάλεια, σιγουριά και γαλήνη; Το επιλεγμένο χρώμα θα μένει στη μνήμη των ανθρώπων που ανήκουν σε αυτή τη πληθυσμιακή ομάδα; Θυμηθείτε να λάβετε υπόψη τον πολιτισμό όταν θα αξιολογήσετε τα είδη χρωμάτων που θα προτιμούσε το κοινό σας.

Ο ανταγωνισμός

Η έξυπνη χρήση του χρώματος στο branding μπορεί να σας βοηθήσει πιο εύκολα να πετύχετε την διαφοροποίηση προϊόντων ή υπηρεσιών στην αγορά. Ένα σαφές παράδειγμα, εξετάστε το brand G3 της Apple από τη δεκαετία του 1990. Η Apple κατάφερε να συσχετιστεί με τους υπολογιστές, ενώ χρησιμοποιούσε στα δικά της μηχανήματα λαμπερά και ενδιαφέροντα χρώματα.

To Αρχέτυπο του brand

Τα αρχέτυπα είναι πολύτιμοι οδηγοί στο branding. Ένα παράδειγμα είναι το αρχέτυπο Sage, το οποίο χρησιμοποιείται από επιχειρήσεις που επιδιώκουν να μεταδώσουν μια αίσθηση σοφίας και γνώσης. Κάθε αρχέτυπο σχετίζεται με ορισμένα χρώματα. Έτσι, αν θελήσετε να ενισχύσετε ένα συγκεκριμένο αρχέτυπο, ίσως αξίζει να χρησιμοποιήσετε ένα από τα χρώματα που σχετίζονται με αυτό.

Ποιες είναι οι ψυχολογικές επιπτώσεις των κοινών χρωμάτων;

Ενώ η ακριβής επίδραση ενός χρώματος σε ένα άτομο μπορεί να μεταβληθεί από την κουλτούρα και τις εμπειρίες ζωής, οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν την ακόλουθη σχέση με τα χρώματα και τα συναισθήματα:

• Λευκό
Αγνότητα, καθαριότητα, αθωότητα, χώρος, ουδετερότητα
• Μαύρο

Πένθος, θάνατος, εξουσία, δύναμη, κακό, ευφυΐα
• Γκρι

Πρακτικό, αυστηρό, θαμπό, ουδέτερο
• Κόκκινο

Κίνδυνος, ενθουσιασμός, άνεση, ρομαντισμός, αγάπη
• Πορτοκαλί

Ενέργεια, υγεία, ζεστασιά, ενθουσιασμός, πλούτος, κομψότητα
• Κίτρινο

Ένταση, ευτυχία, ζεστασιά, αισιοδοξία, προσοχή
• Πράσινο

Γαληνη, ηρεμία, φύση, δροσερό, χρήμα, υγεία, γονιμότητα
• Μπλε

Γαλήνη, πίστη, εμπιστοσύνη, ηρεμία, εστίαση
• Μωβ
Σοφία, βασιλικό, ευημερία, μυστήριο, πνευματισμό
• Καφέ

Σταθερότητα, φύση, οργανικό, ζεστασιά, αξιοπιστία
• Ροζ

Ηρεμία, ρομαντισμός, διασκέδαση, αγάπη

Πάρτε μια Προσφορά