Η ανάπτυξη ενός επιτυχημένου brand μπορεί να αποτελέσει μια μακρά και αρκετά απαιτητική διαδικασία. Για μια επιτυχημένη επιχείρηση, επομένως, θεωρείται αρκετά σημαντικό αυτή να αντανακλά τις αξίες, το όραμα και την αποστολή της με κάθε δυνατή ευκαιρία, καταφέρνοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο να προσεγγίζει το κατάλληλο κοινό για αυτή. 

Κατά τον σχεδιασμό του brand της επιχείρησής σας, ένα από τα βασικότερα στοιχεία που πρέπει να ληφθούν υπόψη είναι επιλογή της χρωματικής παλέτας που θα χρησιμοποιηθεί. Αυτό σημαίνει πως πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα στη χρωματική απόχρωση στην οποία θα βασιστεί το λογότυπο, τα banners και η ιστοσελίδα, ένα χρώμα, δηλαδή, που θα είναι αντιπροσωπευτικό των στόχων που η ίδια η επιχείρηση έχει θέσει. Μικρές διαφοροποιήσεις ως προς την απόχρωση, την ένταση και τον συνδυασμό των χρωματισμών είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά εκείνα που, αδιαμφισβήτητα, θα απογειώσουν το εγχείρημα. Το κατάλληλο χρώμα, μεταξύ άλλων, μπορεί να εγείρει ποικίλα συναισθήματα στο κοινό που επιθυμείτε να στοχεύσετε. Καθίσταται, μάλιστα, τόσο σημαντικό που μπορεί να αλλάξει δραστικά τον τρόπο με τον οποίο οι χρήστες αντιλαμβάνονται το brand σας, ενώ η επιτυχημένη επιλογή του ενδέχεται ακόμα να επιφέρει σημαντική αύξηση του συνολικότερου brand awareness της επιχείρησής σας.  

Παρακάτω, θα βρείτε ορισμένες χρήσιμες συμβουλές που θα διευκολύνουν την εκπόνηση του εν λόγω έργου. 

Γιατί είναι το χρώμα τόσο σημαντικό;

Είναι αποδεδειγμένο πως οι άνθρωποι βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στην οπτική αντίληψη, προκειμένου να λάβουν και να επεξεργαστούν κάποιο συγκεκριμένο ερέθισμα. Η όραση μάς βοηθά να κατανοήσουμε το περιβάλλον γύρω μας, πολύ περισσότερο από την αίσθηση της όσφρησης ή της ακοής. 

Ο ανθρώπινος εγκέφαλος είναι δομημένος με τέτοιο τρόπο, ώστε να δημιουργεί άμεσο συσχετισμό μεταξύ των χρωμάτων και των εξωτερικών ερεθισμάτων, συνδυασμός ο οποίος προωθεί τον γρήγορο εντοπισμό κινδύνων, καθώς και την ευκολότερη εύρεση στέγης, φαγητού και προστασίας εν γένει. Μόλις ένα χρώμα εντοπιστεί μέσω των φωτοευαίσθητων υποδοχέων του ματιού, ένα συγκεκριμένο τμήμα του εγκεφαλικού φλοιού ενεργοποιείται, προκαλώντας με τη σειρά του μια αντίστοιχη δραστηριότητα στο κεντρικό νευρικό σύστημα. Αυτή η αλληλουχία διαδικασιών οδηγεί στην έκκριση αδρεναλίνης, ουσία η οποία διαμορφώνει το λεγόμενο “ένστικτο επιβίωσης”. 

Ας εξετάσουμε, για παράδειγμα, το κόκκινο χρώμα. Η έντονη αυτή απόχρωση μπορεί να θέσει το άτομο -υποσυνείδητα- σε κατάσταση επαγρύπνησης και αυξημένης προσοχής, καθώς όπως διατείνονται ερευνητές πρόκειται για ένα χρώμα που συνδέεται άμεσα με το αυτό του ανθρώπινου αίματος. Την ακριβώς αντίθετη αντίδραση προκαλεί το πράσινο χρώμα, μία απόχρωση άρρηκτα συνδεδεμένη με τη φύση και τα δέντρα, η οποία ηρεμεί και χαλαρώνει το άτομο. Με αυτό το σκεπτικό, αν η αντίληψη του χρώματος είναι θεμελιώδης για την ανθρώπινη επιβίωση, σκεφτείτε πόσο σημαντικό μπορεί να αποδειχθεί για το ίδιο το brand σας.

Στη θέαση ενός χρώματος μπορεί, ακόμα, να ενεργοποιηθούν μνήμες συγκεκριμένων γεγονότων, ανθρώπων ή και καταστάσεων. Αυτό με τη σειρά του, ενδέχεται να αυξήσει ακόμα περισσότερο τον συναισθηματικό αντίκτυπο συγκεκριμένων χρωμάτων στα άτομα. Το υπόβαθρο ενός ατόμου μπορεί να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στον τρόπο με τον οποίο αυτό αντιλαμβάνεται τα χρώματα και αυτό είναι κάτι που πρέπει να συνυπολογιστεί κατά τη διαδικασία επιλογής της απόχρωσης που θα πλαισιώνει την επιχείρησή σας. 

Για κάθε λαό και χώρα, τα χρώματα αντικατοπτρίζουν μια διαφορετική συνθήκη. Για ορισμένους το μαύρο σχετίζεται με τον θάνατο, ενώ για άλλους το ίδιο χρώμα αποτελεί απλώς μέσο στυλιστικής έκφρασης. Αυτό που προκύπτει από αυτή την παρατήρηση είναι πως θα πρέπει να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί στις περιπτώσεις κατά τις οποίες επιθυμείτε να προσεγγίσετε ένα συγκεκριμένο κοινό-στόχο διαφορετικής κουλτούρας από τη δική σας. 

Ο εγκέφαλος αναγνωρίζει τα χρώματα με, τα λεγόμενα, μεγάλα μήκη κύματος (κόκκινο, πορτοκαλί και κίτρινο) ταχύτερα από αυτά με μικρά μήκη κύματος (βιολετί, λουλακί, μπλε και πράσινο). Αυτός είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους τα χρώματα όπως το κόκκινο θεωρούνται δυναμικά και ζωντανά, ενώ χρώματα όπως το μπλε και το πράσινο θεωρούνται λιγότερο διεγερτικά. Είναι, επίσης, ο λόγος για τον οποίο τα brands με ισχυρό αντίκτυπο παγκοσμίως έχουν επιλέξει το κόκκινο χρώμα. 

Επιλέγοντας χρώμα για το brand σας

Η κατάλληλη επιλογή χρώματος που θα εκπροσωπεί την επιχείρησή σας μπορεί να αποδειχθεί μια σύνθετη διαδικασία. Οι παρακάτω συμβουλές είναι ένας χρήσιμος οδηγός που σίγουρα θα διευκολύνει τη διαδικασία:

Το κοινό-στόχος 

Η επιτυχημένη δημιουργία ενός brand επικεντρώνεται πάντα στον πελάτη. Σκεφτείτε τα είδη των ανθρώπων που θα χρησιμοποιούν το προϊόν σας. Είναι νέοι, δραστήριοι και ψάχνουν για διασκέδαση; Ή μήπως επιζητούν ασφάλεια και σιγουριά από την επιχείρησή σας; Το επιλεγμένο χρώμα θα καταφέρει να παραμείνει στο υποσυνείδητο των δυνητικών πελατών σας; Ένα σημαντικό, ακόμα, βήμα, επομένως, είναι να εξετάσετε το πολιτιστικό υπόβαθρο, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τις καταναλωτικές συνήθειες του ιδανικού πελάτη για την επιχείρησή σας (customer avatar) και με αυτές τις πληροφορίες να καταλήξετε σε μία αντίστοιχη χρωματική απόχρωση. 

Ο ανταγωνισμός

Η έξυπνη χρήση του χρώματος στο branding μπορεί να σας βοηθήσει να επιτύχετε την διαφοροποίηση των προϊόντων ή υπηρεσιών σας στην αγορά ευκολότερα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το brand G3 της Apple, το οποίο βρέθηκε στο προσκήνιο στις αρχές της δεκαετίας του 1990. Η Apple, στη συγκεκριμένη περίπτωση, κατάφερε να συσχετίσει το όνομά της με τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές και κατ’ επέκταση με την πρόοδο της τεχνολογίας, επιλέγοντας η πλαισίωση των προϊόντων της να βασίζεται σε έντονα και ενδιαφέροντα χρώματα. Αυτή η έξυπνη επιλογή τη βοήθησε ώστε να ξεπεράσει τους ανταγωνιστές της και να αναδειχθεί κυρίαρχη στον τομέα της. 

Ποιες είναι οι ψυχολογικές επιπτώσεις των χρωμάτων;

Παρακάτω, ακολουθεί μία λίστα που θα λειτουργήσει ως οδηγός για την ευκολότερη επιλογή της χρωματικής απόχρωσης που θα πλαισιώνει το μήνυμα, το όραμα και την αποστολή της επιχείρησής σας· με λίγα λόγια του ίδιου σας του brandΤί εκφράζουν, λοιπόν, τα περισσότερα χρώματα για τον μέσο άνθρωπο; 

• Λευκό
Αγνότητα, καθαριότητα, αθωότητα και ουδετερότητα.
• Μαύρο

Πένθος, θάνατος, εξουσία, δύναμη, κακό, ευφυΐα.
• Γκρι

Πρακτικότητα, αυστηρότητα, ουδετερότητα. 
• Κόκκινο

Κίνδυνος, ενθουσιασμός, άνεση, ρομαντισμός, αγάπη.
• Πορτοκαλί

Ενέργεια, υγεία, ζεστασιά, ενθουσιασμός, πλούτος, κομψότητα. 
• Κίτρινο

Ένταση, ευτυχία, ζεστασιά, αισιοδοξία, προσοχή.
• Πράσινο

Γαλήνη, ηρεμία, φύση, φρεσκάδα, χρήμα, υγεία, γονιμότητα. 
• Μπλε

Γαλήνη, πίστη, εμπιστοσύνη, ηρεμία, εστίαση.
• Μωβ
Σοφία, ευημερία, μυστήριο, πνευματικότητα.
• Καφέ

Σταθερότητα, φύση, ζεστασιά, αξιοπιστία.
• Ροζ

Ηρεμία, ρομαντισμός, διασκέδαση, αγάπη. 

Η επιτυχία είναι μερικά κλικ μακριά!