Η ανάπτυξη ενός επιτυχημένου brand μπορεί να αποτελέσει μια μακρά και αρκετά απαιτητική διαδικασία. Για μια επιτυχημένη επιχείρηση, επομένως, θεωρείται αρκετά σημαντικό αυτή να αντανακλά τις αξίες, το όραμα και την αποστολή της, καθώς και να προσεγγίζει το κατάλληλο κοινό για αυτή.

Ένα από τα πιο σημαντικά στοιχεία που πρέπει να ληφθούν υπόψη κατά το σχεδιασμό ενός brand είναι η επιλογή του κατάλληλου χρώματος. Ένα χρώμα που θα “ντύνει” το λογότυπο, τα banners και την ιστοσελίδα, αντιπροσωπευτικό των στόχων που η ίδια η επιχείρηση έχει θέσει. Μικρές διαφοροποιήσεις ως προς την απόχρωση, την ένταση και τον συνδυασμό των χρωματισμών είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά εκείνα που θα απογειώσουν το εγχείρημα. Το κατάλληλο χρώμα, μεταξύ άλλων, μπορεί να εγείρει ποικίλα συναισθήματα στο κοινό που θέλετε να στοχεύσετε σε τόσο μεγάλο βαθμό, ώστε να αλλάξει δραστικά τον τρόπο με τον οποίο αυτό αντιλαμβάνεται το brand σας, προκαλώντας παράλληλη αύξηση του συνολικότερου brand awareness.  

Παρακάτω εξηγείται αναλυτικά ο λόγος για τον οποίο η διαδικασία της επιλογής του κατάλληλου χρώματος για το brand σας είναι τόσο σημαντική, ενώ ακόμα προτείνονται ορισμένες συμβουλές που θα διευκολύνουν την εκπόνηση του εν λόγω έργου. 

Γιατί είναι το χρώμα τόσο σημαντικό;

Είναι αποδεδειγμένο πως οι άνθρωποι βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στην οπτική αντίληψη για να λάβουν και να επεξεργαστούν κάποιο συγκεκριμένο ερέθισμα. Η όραση μάς βοηθά να κατανοήσουμε το περιβάλλον γύρω μας, πολύ περισσότερο από την αίσθηση της όσφρησης ή της ακοής.

Ο ανθρώπινος εγκέφαλος είναι δομημένος με τέτοιο τρόπο, ώστε να δημιουργεί άμεσο συσχετισμό μεταξύ των χρωμάτων και των εξωτερικών ερεθισμάτων, συνδυασμός ο οποίος προωθεί τον γρήγορο εντοπισμό κινδύνων, την ευκολότερη εύρεση στέγης, φαγητού και προστασίας εν γένει. Μόλις ένα χρώμα εντοπιστεί μέσω των φωτοευαίσθητων υποδοχέων του ματιού, ένα συγκεκριμένο τμήμα του εγκεφαλικού φλοιού ενεργοποιείται, προκαλώντας με τη σειρά του μια αντίστοιχη δραστηριότητα στο κεντρικό νευρικό σύστημα. Αυτή η αλληλουχία διαδικασιών οδηγεί στην έκκριση αδρεναλίνης, ουσία η οποία διαμορφώνει το λεγόμενο “ένστικτο επιβίωσης”.

Ας εξετάσουμε, για παράδειγμα, το κόκκινο χρώμα. Μπορεί να προκαλέσει στο άτομο εγρήγορση και αυξημένη προσοχή, καθώς όπως διατείνονται ερευνητές είναι ένα χρώμα που συνδέεται άμεσα με το αυτό του ανθρώπινου αίματος. Την ακριβώς αντίθετη αντίδραση προκαλεί το πράσινο χρώμα, απόχρωση άρρηκτα συνδεδεμένη με τα δέντρα και τη φύση η οποία ηρεμεί και χαλαρώνει το άτομο. Με αυτό το σκεπτικό, αν η αντίληψη του χρώματος είναι θεμελιώδης για την ανθρώπινη επιβίωση – σκεφτείτε πόσο σημαντικό είναι αυτό για το brand σας. 

Βλέποντας ένα χρώμα μπορεί επίσης να ενεργοποιήσει μνήμες συγκεκριμένων γεγονότων, ανθρώπων ή θέσεων. Αυτό μπορεί να αυξήσει ακόμη περισσότερο τον συναισθηματικό αντίκτυπο συγκεκριμένων χρωμάτων σε μερικούς ανθρώπους. Η κουλτούρα ενός ατόμου μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνεται τα χρώματα, επειδή μπορεί να έχει μάθει να συσχετίζει τα χρώματα με συγκεκριμένα γεγονότα.

Για παράδειγμα, οι άνθρωποι των δυτικών χωρών συνδέουν το μαύρο με το θάνατο, καθώς φοριέται στις κηδείες. Ωστόσο, οι κινέζικες οικογένειες φορούν λευκά στις κηδείες, επομένως δεν υπάρχει η ίδια συσχέτιση. Αυτοί οι πολιτιστικοί συσχετισμοί θα πρέπει να ληφθούν υπόψη εάν προωθείτε το brand σας σε ένα συγκεκριμένο κοινό.

Ο εγκέφαλος αναγνωρίζει τα χρώματα με μεγάλα μήκη κύματος (κόκκινο, πορτοκαλί, κίτρινο) ταχύτερα από αυτά με μικρά μήκη κύματος (βιολετί, λουλακί, μπλε, πράσινο). Αυτός είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους τα χρώματα όπως το κόκκινο θεωρούνται δυναμικά και ζωντανά, ενώ τα χρώματα όπως το μπλε και το πράσινο θεωρούνται λιγότερο διεγερτικά. Είναι επίσης ο λόγος για τον οποίο τα brands με ισχυρό αντίκτυπο χρησιμοποιούν συχνά το κόκκινο χρώμα.

Επιλέγοντας χρώμα για το brand σας

Ακολουθούν μερικές συμβουλές για τα χρώματα που θα χρησιμοποιήσετε στο brand σας

Το κοινό που θα στοχεύσετε

Η επιτυχημένη δημιουργία ενός brand επικεντρώνεται πάντα στον πελάτη. Σκεφτείτε τα είδη των ανθρώπων που θα χρησιμοποιούν το προϊόν σας. Είναι νέοι, δραστήριοι και ψάχνουν για διασκέδαση; Μήπως αναζητούν ασφάλεια, σιγουριά και γαλήνη; Το επιλεγμένο χρώμα θα μένει στη μνήμη των ανθρώπων που ανήκουν σε αυτή τη πληθυσμιακή ομάδα; Θυμηθείτε να λάβετε υπόψη τον πολιτισμό όταν θα αξιολογήσετε τα είδη χρωμάτων που θα προτιμούσε το κοινό σας.

Ο ανταγωνισμός

Η έξυπνη χρήση του χρώματος στο branding μπορεί να σας βοηθήσει πιο εύκολα να πετύχετε την διαφοροποίηση προϊόντων ή υπηρεσιών στην αγορά. Ένα σαφές παράδειγμα, εξετάστε το brand G3 της Apple από τη δεκαετία του 1990. Η Apple κατάφερε να συσχετιστεί με τους υπολογιστές, ενώ χρησιμοποιούσε στα δικά της μηχανήματα λαμπερά και ενδιαφέροντα χρώματα.

To Αρχέτυπο του brand

Τα αρχέτυπα είναι πολύτιμοι οδηγοί στο branding. Ένα παράδειγμα είναι το αρχέτυπο Sage, το οποίο χρησιμοποιείται από επιχειρήσεις που επιδιώκουν να μεταδώσουν μια αίσθηση σοφίας και γνώσης. Κάθε αρχέτυπο σχετίζεται με ορισμένα χρώματα. Έτσι, αν θελήσετε να ενισχύσετε ένα συγκεκριμένο αρχέτυπο, ίσως αξίζει να χρησιμοποιήσετε ένα από τα χρώματα που σχετίζονται με αυτό.

Ποιες είναι οι ψυχολογικές επιπτώσεις των κοινών χρωμάτων;

Ενώ η ακριβής επίδραση ενός χρώματος σε ένα άτομο μπορεί να μεταβληθεί από την κουλτούρα και τις εμπειρίες ζωής, οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν την ακόλουθη σχέση με τα χρώματα και τα συναισθήματα:

• Λευκό
Αγνότητα, καθαριότητα, αθωότητα, χώρος, ουδετερότητα
• Μαύρο

Πένθος, θάνατος, εξουσία, δύναμη, κακό, ευφυΐα
• Γκρι

Πρακτικό, αυστηρό, θαμπό, ουδέτερο
• Κόκκινο

Κίνδυνος, ενθουσιασμός, άνεση, ρομαντισμός, αγάπη
• Πορτοκαλί

Ενέργεια, υγεία, ζεστασιά, ενθουσιασμός, πλούτος, κομψότητα
• Κίτρινο

Ένταση, ευτυχία, ζεστασιά, αισιοδοξία, προσοχή
• Πράσινο

Γαληνη, ηρεμία, φύση, δροσερό, χρήμα, υγεία, γονιμότητα
• Μπλε

Γαλήνη, πίστη, εμπιστοσύνη, ηρεμία, εστίαση
• Μωβ
Σοφία, βασιλικό, ευημερία, μυστήριο, πνευματισμό
• Καφέ

Σταθερότητα, φύση, οργανικό, ζεστασιά, αξιοπιστία
• Ροζ

Ηρεμία, ρομαντισμός, διασκέδαση, αγάπη

Η επιτυχία είναι μερικά κλικ μακριά!