Site icon Pavla SA

H ψυχολογία του Web Design

Η δημιουργία μίας όμορφης και καλαίσθητης ιστοσελίδας αποτελεί διαδικασία αρκετά απλή. Κάποιες απαραίτητες προϋποθέσεις, ωστόσο, είναι ο ξεκάθαρος σχεδιασμός, η ευανάγνωστη γραμματοσειρά και ορσιμένες όμορφες εικόνες υψηλής ανάλυσης. Σε κάθε περίπτωση, ένα πραγματικά εντυπωσιακό αποτέλεσμα που εμπνέει εμπιστοσύνη και διευκολύνει την ευχάριστη περιήγηση του χρήστη, είναι βέβαιο πως θα επιτευχθεί αν ακολουθήσετε μερικές από τις αρχές της ψυχολογίας του Web Design.

Η ψυχολογία του Web Design μας βοηθάει να κατανοήσουμε τον τρόπο με τον οποίο διάφορες τεχνικές μπορούν να επηρεάσουν το συναίσθημα, την αντίληψη, τη γνώση, την προσοχή, τα κίνητρα και την συμπεριφορά του κάθε επισκέπτη. Διευκολύνει, έτσι, τους σχεδιαστές να δημιουργούν ιδιαίτερες ιστοσελίδες που έχουν απήχηση στο εκάστοτε επιθυμητό κοινό.

Λαμβάνοντας υπόψη τις θεμελιώδεις αρχές της ψυχολογίας κατά τη διάρκεια της δημιουργίας μιας ιστοσελίδας, θα αυξήσετε τόσο τις πιθανότητές σας να κρατήσετε τους επισκέπτες σας ευχαριστημένους, όσο και να τους ωθήσετε να εκτελέσουν τις επιθυμητές ενέργειες, είτε πρόκειται για κάποια αγορά ή εγγραφή σε newsletter (ενημερωτικό δελτίο), είτε να ενημερώσουν τον κοινωνικό τους περίγυρο για το προϊόν ή την υπηρεσία σας.

Παρόλο που ένα τέτοιο εγχείρημα ενδεχομένως να φαντάζει περίπλοκο, υπάρχουν αρκετές απλές τεχνικές, τις οποίες μπορεί να εφαρμόσει οποιοσδήποτε σχεδιαστής ιστοσελίδων ή ιδιοκτήτης επιχείρησης. Στη συνέχεια, θα σας παρουσιάσουμε μερικές από τις βέλτιστες πρακτικές, εξηγώντας το πώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν, προκειμένου η ιστοσελίδα σας να γίνει πιο αποτελεσματική.

Οι Αρχές της Ψυχολογίας του Web Design

Ψυχολογία χρώματος

Το χρώμα δύναται να επηρεάσει συναισθηματικά τους χρήστες και τις ενέργειες στις οποίες θα προβούν. Οι τύποι χρωμάτων που προκαλούν συγκεκριμένες αντιδράσεις ποικίλλουν και εξαρτώνται άμεσα από το ψυχικό υπόβαθρο του κάθε ατόμου, τα συστατικά στοιχεία του χαρακτήρα του και τις κοινωνικές του αξίες. Ωστόσο, τα πλέον συνηθισμένα συναισθήματα, ανάλογα με το χρώμα που τα εξάπτει, είναι τα εξής:

Κόκκινο
Ρομαντισμός, ζεστασιά, ενθουσιασμός, ένταση, ενέργεια, αγάπη

• Πορτοκαλί
Ενέργεια, πλούτος, ευτυχία, ενθουσιασμός, ζεστασιά
• Κίτρινο

Ευτυχία, αισιοδοξία, ενέργεια, ένταση, προσοχή
• Πράσινο

Φύση, υγεία, χρήματα, ηρεμία, δροσιά
• Μπλε

Ηρεμία, αφοσίωση, εμπιστοσύνη, αλήθεια, δροσιά
• Μωβ

Πλούτος, δικαιώματα, σοφία, σεβασμός, παράδοση
• Καφέ

Σταθερότητα, αξιοπιστία, ασφάλεια, άνεση, φύση
• Ροζ

Αγάπη, ρομαντισμός, διασκέδαση
• Λευκό

Αθωότητα, αγνότητα, ηρεμία, χαλάρωση, καθαρότητα
• Μαύρο

Ισχύς, νοημοσύνη, θάνατος, δύναμη, εξουσία

Προτείνουμε να επιλέξετε τα χρώματα που ταιριάζουν με το brand σας, με γνώμονα αυτά να προκαλούν τα επιθυμητά συναισθήματα στους επισκέπτες της ιστοσελίδας σας.

Εμπιστοσύνη και Αυτοπεποίθηση

Είναι σημαντικό να εμπνέετε εμπιστοσύνη στους πελάτες σας. Για να το πετύχετε αυτό, προτείνεται να χρησιμοποιήσετε ένα συνδυασμό συμβόλων, χρωμάτων, εικόνων και κειμένων που δημιουργούν μια αίσθηση αξιοπιστίας και ειλικρίνειας. Μερικά από τα στοιχεία μιας ιστοσελίδας που δημιουργούν εμπιστοσύνη είναι:


• Πιστοποιητικά (εγγύηση επιστροφής χρημάτων, διαπιστεύσεις, SSL πιστοποιητικά)
• Λογότυπα πελατών (εμφανή εμπορικά σήματα που συνεργάζονται με την επιχείρησή σας)
• Μέθοδοι πληρωμής
• Εικόνες των βασικών υπαλλήλων
• Κείμενο που περιγράφει εσάς ή την επιχείρησή σας λεπτομερώς
• «Likes» και κοινοποιήσεις στα social media
• Μαρτυρίες
• Στοιχεία επικοινωνίας

Σημειωτική

Η αναγνώριση σημείων αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα ένστικτα επιβίωσης. Είναι αντικείμενο χρήσιμο, που από αρχαιοτάτων χρόνων βοηθούσε τον άνθρωπο να εντοπίσει την πηγή τροφής και να επιβιώσει από τους θηρευτές. Αυτό το ισχυρό ένστικτο εξακολουθεί να χρησιμοποιείται ως και σήμερα στην καθημερινότητά μας.

Όταν βλέπουμε ιστοσελίδες, ο εγκέφαλός μας αυτόματα αναλύει το σχεδιασμό, τα χρώματα και το λευκό χώρο, αναζητώντας σημεία και μοτίβα. Για τους σχεδιαστές, αυτό συνεπάγεται ότι η συμμετρία και η επανάληψη είναι αποτελεσματικές. Οι επικεφαλίδες της ίδιας αξίας πρέπει να έχουν το ίδιο μέγεθος, τα κουτιά των προϊόντων θα πρέπει να έχουν το ίδιο μέγεθος και ούτω καθεξής. Σημαίνει επίσης ότι σημαντικά στοιχεία μίας ιστοσελίδας, όπως το πεδίο αναζήτησης και το κουμπί της αφετηρίας, πρέπει να τοποθετούνται στην ίδια θέση σε ολόκληρη τη διάρκεια της πλοήγησης στην ιστοσελίδα, για λόγους συνέπειας.

Σταθερότητα του Brand

Είναι κρίσιμο να είστε προσεκτικοί σχετικά με το πώς παρουσιάζετε την επωνυμία σας στους καταναλωτές. Θα πρέπει να έχει την ίδια (ή πολύ παρόμοια) εμφάνιση σε όλες τις πλατφόρμες, όπως και την ιστοσελίδα σας. Καθώς ο επισκέπτης παρατηρεί την έντονη αυτή συνοχή, δημιουργείται μέσα του το αίσθημα της αξιοπιστίας και της αξίας της επιχείρησής σας.

Εικόνες που ενισχύουν τις σημαντικές έννοιες

Οι εικόνες επιτρέπουν στο χρήστη να κατανοήσει το περιεχόμενο μιας ιστοσελίδας. Είναι σημαντικό να διασφαλίσετε ότι οι εικόνες που χρησιμοποιείτε στην ιστοσελίδα σας έχουν σαφές νόημα και συμβαδίζουν με το brand σας.

Εάν, παραδείγματος χάρη, διατηρείτε επιχείρηση υγείας, εστιάστε σε εικόνες που ενισχύουν την καλή υγεία. Κάτι τέτοιο μπορεί να περιλαμβάνει εικόνες από υγιείς ανθρώπους, υγιεινά τρόφιμα και αθλητικές δραστηριότητες. Αποφύγετε αφηρημένες ή συνταρακτικές εικόνες, οι οποίες συγχύζουν και αποσυντονίζουν τους επισκέπτες.

Ψυχολογικοί Παράγοντες

Υπάρχουν αρκετοί ψυχολογικοί παράγοντες που μπορούν να ωθήσουν ένα άτομο να ενεργήσει με κάποιο τρόπο. Όσον αφορά στο διαδικτυακό μάρκετινγκ, οι πιο συχνά χρησιμοποιούμενοι ψυχολογικοί παράγοντες περιλαμβάνουν:

  • Έλλεψη

Λέγοντας ότι υπάρχουν διαθέσιμα μόνο 10 τεμάχια από ένα προϊόν περιορισμένης έκδοσης, ο πελάτης έρχεται αντιμέτωπος με το φόβο της απώλειας, γεγονός που τον αναγκάζει να πραγματοποιήσει μια αγορά.

  • Αποκλειστικότητα

Κάνοντας τον πελάτη να αισθάνεται οτι είναι μέλος ενός συλλόγου ή έχει πρόσβαση σε μια αποκλειστική συμφωνία, τίθενται τα θεμέλια της πιστότητάς του στο brand.

  • Αμοιβαιότητα

Η αρχή της αμοιβαιότητας είναι ένας νόμος της κοινωνικής ψυχολογίας, κατά την οποία οι άνθρωποι που δέχονται ένα δώρο αισθάνονται υποχρεωμένοι να το επιστρέψουν. Έτσι, εάν δώσετε στον πελάτη ένα δώρο κάποιας μορφής, εκείνος θα αισθανθεί υποχρεωμένος να το ανταποδώσει, κάνοντας μια αγορά ή πραγματοποιώντας κάποια άλλη ενέργεια.

  • Κοινωνική απόδειξη

Η κοινωνική απόδειξη δίνει στους επισκέπτες περισσότερη εμπιστοσύνη ότι η επιχείρησή σας είναι αξιόπιστη.

  • Φόβος

Ο φόβος είναι ένα από τα μεγαλύτερα κίνητρα της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Όσον αφορά στις πωλήσεις μέσω διαδικτύου, είναι πολύ χρήσιμο να παροτρύνετε ένα άτομο να προβεί άμεσα σε κάποια ενέργεια.

  • Περιέργεια

Είμαστε περίεργα πλάσματα από τη φύση μας. Ενσωματώνοντας περιεχόμενο που δημιουργεί ίντριγκα σε μία ιστοσελίδα, πιθανότατα θα ακολουθήσει αύξηση του ενδιαφέροντος από τους χρήστες της.

Ανάγνωση μοτίβων

Οι άνθρωποι τείνουν να ανιχνεύουν τις εικόνες με τον ίδιο τρόπο, όπως το μοτίβο του γράμματος Ζ. Συνήθως αρχίζουν από το πάνω μέρος διαβάζοντας οριζόντια, συνεχίζουν ρίχνοντας μια ματιά διαγώνια και καταλήγουν διαβάζοντας οριζόντια κατά μήκος του κάτω μέρους. Το εξής ψυχολογικό χαρακτηριστικό εξηγεί γιατί πολλές ιστοσελίδες έχουν το λογότυπο στο πάνω αριστερό μέρος της οθόνης, το οποίο είναι το σημείο που θα παρατηρήσει κάποιος αρχικά. Αυτό πρέπει να λαμβάνεται υπόψη κατά το σχεδιασμό μιας ιστοσελίδας, με την τοποθέτηση των πιο σημαντικών στοιχείων.

Παροχή άφθονου κενού

Οι ιστοσελίδες που είναι γεμάτες από πληροφορίες είναι δύσκολο να αναλυθούν από τους επισκέπτες, ενώ ενδέχεται, ακόμη, να προκαλέσουν μια αίσθηση κλειστοφοβίας σε αυτούς. Ο απλούστερος τρόπος για να αποφύγετε κάτι τέτοιο είναι η έξυπνη χρήση του λευκού κενού. Το λευκό κενό μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να εστιάσει την προσοχή του χρήστη στα στοιχεία που έχουν μεγαλύτερη σημασία.

Τελικές Σκέψεις

Όπως μπορείτε να δείτε, υπάρχουν πολλοί απλοί τρόποι για να ενσωματώσετε τις αρχές της ψυχολογίας web design στην ιστοσελίδα σας. Απλά θυμηθείτε σχεδιάζοντας μια ιστοσελίδα, να φροντίσετε να ταιριάζει με την ψυχολογία του κοινού που επιθυμείτε να προσεγγίσετε. Αυτό σας εγγυάται ότι ο σχεδιασμός της θα είναι επιτυχής.

Η επιτυχία είναι μερικά κλικ μακριά!

Exit mobile version